Menu Sluiten

Een nieuwe applicatie? Pak eerst de checklist erbij!

Overheidsorganisaties schaffen regelmatig nieuwe applicaties aan. De inbeheername van zo’n nieuwe applicatie verloopt momenteel wisselend. Want vaak zijn er veel elementen onduidelijk: wie is waarvoor precies verantwoordelijk? Hoe verloopt bijvoorbeeld de dynamiek tussen de applicatie-eigenaar, functioneel beheer en de key-users? Is een DPIA misschien nodig en hoe zit het met de SLA (Service Level Agreement) en een eventuele DAP (Dossier Afspraken en Procedures)?

Er is behoefte aan een meer gestandaardiseerde aanpak op basis van best practice. KBenP Digitale Overheid herkent deze vraag en heeft besloten een oplossing te ontwikkelen. Dat is de algemene checklist geworden voor inbeheername van nieuwe applicaties.

Deze checklist is opgesteld op basis van de ruime ervaring van de adviseurs van KBenP. De punten gaan onder meer in op governance van de nieuwe applicatie, het opleiden van key-users en leveranciersmanagement. De opbouw is overzichtelijk: één algemene checklist, één checklist voor het opstellen van een SLA en een checklist voor het opstellen van de DAP. Geholpen door onze praktijkervaring bij vele overheidsorganisaties zijn de gedetailleerde en complete lijsten opgesteld. Een onmisbare tool voor iedere organisatie die een nieuwe applicatie in beheer neemt, zeker als de organisatie zelf nog zoekende is naar een vaststaand proces op basis van best practice.

Uiteraard is het onmogelijk om deze checklist volledig one-size-fits-all te maken. Zoals ook als opmerking boven de SLA- en DAP-checklists staat: deze lijst moet gezien worden als een menukaart, waar de ingrediënten uit gekozen kunnen worden die het beste bij de applicatie en situatie passen. Hier kan een organisatie zelf een keuze in maken. Wilt u hierbij gebruik maken van onze kennis en ervaring, neem dan contact op met KBenP Digitale Overheid. Onze adviseurs zullen samen met uw medewerkers onderzoeken welke checklistpunten het beste aansluiten bij uw specifieke vraag.

Interesse in de algemene checklist? Deze is kosteloos te downloaden op www.systemeninbeeld.nl. Graag meer informatie over het samenstellen van de checklist die bij uw organisatie past? Neem dan contact op via klaske.schep@kbenp.nl.

Geplaatst inBlogs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.