Interview Den Bosch: 'Als gemeenten de krachten bundelen, kunnen we zoveel meer bereiken’

Het gonst in gemeenteland: iedereen heeft het over Common Ground, een nieuw informatiemodel voor Nederlandse gemeenten. Maar wat houdt het begrip precies in? Wat maakt Common Ground zo revolutionair en wat zijn de valkuilen? Hoe kan een gemeente de eerste stappen richting Common Ground zetten? Het wordt tijd voor een goed gesprek met een ervaringsdeskundige. Over al deze vragen en meer gaan we het hebben met Renate van den Elzen. Renate is senior projectleider informatievoorziening bij de gemeente Den Bosch en onderzoekt momenteel hoe Common Ground haar gemeente verder kan helpen bij de vervanging van het huidige zaaksysteem.

Kan je in je eigen woorden kort uitleggen wat Common Ground inhoudt?

Common Ground is in eerste instantie een scheiding van functionaliteit en data, zodat je regie houdt op je eigen gegevens. Een oplossing om met behulp van techniek de nu gesloten koppelingen tussen data en functionaliteit te doorbreken en daarmee sneller en flexibeler te ontwikkelen.  

Maar het is voor mij ook echt samen optrekken en samen organiseren met gemeenten, marktpartijen en leveranciers om deze beweging op gang te krijgen en te houden.

Wat maakt Common Ground voor jou zo revolutionair?

Hier op de ICT-afdeling in Den Bosch zeggen ze dat Common Ground eigenlijk niets nieuws is. En dat klopt ook. Echt nieuw is wel dat ze bijvoorbeeld bij Zaakgericht Werken begonnen zijn met een standaard. Dit is niet een papieren of STUF standaard, maar echt een werkende standaard.

De manier van werken vind ik ook leuk en bijzonder. Ik ben al bij verschillende Common Ground evenementen geweest en deze geven mij energie. Met elkaar dingen dóén, in plaats van dingen op papier zetten, dat vind ik verfrissend.

De ontwikkeling van Common Ground gaat in de prognoses ongeveer tien jaar duren, denk je dat we deze urgentie en spirit zo lang vast kunnen houden?

Ik geloof dat de partijen binnen nu en één jaar werkende toepassingen moeten laten zien. Voor mijn gevoel missen we op dit moment nog concrete voorbeelden waar Common Ground helemaal productiewaardig is. Als we dit kunnen neerzetten binnen één jaar, dan is tien jaar ontwikkeling niet erg. Voor mijn gevoel moeten we over vijf jaar daadwerkelijk voordelen zien van Common Ground. Maar alles bij elkaar gaat het wel tien jaar duren, waarbij het inderdaad lastig blijft om de energie vast te houden. Daar hebben we kortetermijnsuccessen voor nodig en werkende implementaties. Bij successen gaat Common Ground meer leven en ziet iedereen de voordelen.

Wie moet volgens jou de leiding nemen in het proces van de ontwikkeling van Common Ground?

Dat is een samenspel tussen verschillende partijen. Ik vind dat de VNG hun rol moet pakken, want gemeenten lopen tegen veel vraagstukken aan. Hoe moeten we omgaan met beheer van ons initiatief? We zoeken een platform waar de VNG dit soort zaken kan regelen. VNG zou dit moeten faciliteren voor gemeenten.

Toch denk ik dat de ontwikkeling voornamelijk een samenwerking is tussen VNG en gemeenten. Wij zijn met zijn allen in de lead om Common Ground te ontwikkelen. We moeten zorgen dat we marktpartijen laten meelopen, ze de kans geven om mee te bewegen.

 Wat wil je aan markpartijen meegeven als het gaat over Common Ground?

Van marktpartijen verwacht ik dat ze mee gaan helpen om succesvolle cases te ontwikkelen. Ik zou zeggen: Begin met de ontwikkeling van een klein proces. Zoek daar samen met gemeenten een samenwerking in en probeer het te realiseren. Kijk in je productportfolio en bepaal dan welk proces het beste ingericht kan worden volgens Common Ground principes, dat kan op diverse gebieden zijn. Maar het belangrijkste is dat de leveranciers daadwerkelijk dingen gaan dóén.

Wat is voor jou de grootste valkuil van Common Ground?

Dat we blijven hangen in de innovatie en de gedachte dat Common Ground een goed idee is. Er zijn veel evenementen die heel inspirerend zijn, maar er moet een vertaling gemaakt worden naar de praktijk. We nemen kijken nu bijvoorbeeld naar de applicatie Signalen Informatievoorziening Amsterdam (SIA) van de gemeente Amsterdam. Amsterdam deelt dit graag met ons, maar neemt niet de rol van implementatieleider op zich. Toch moet een gedeelte specifiek worden gemaakt voor gebruik in Den Bosch en andere gemeentes. Wie zorgt ervoor dat SIA doorontwikkeld wordt tot een generieke service? VNG neemt hier nu initiatief in en dat is positief.

De grootste valkuil van Common Ground is dat we niet komen tot daadwerkelijke implementaties.  

En waar valt met Common Ground juist de meeste winst te behalen?

Als we de partijen echt meekrijgen, kunnen we een veel betere dienstverlening realiseren, niet alleen voor de burger, maar ook voor de interne dienstverlening. En kijk naar die belangrijke datalaag: daar zit zo’n schat aan informatie. De grootste winst gaat ‘m zitten in het breder beschikbaar stellen van die data, zowel bij datagedreven werken als bij kleinschalige toepassingen voor burgers en medewerkers.

Het echt gezamenlijk optrekken met andere gemeenten is voor mij ook een eye opener geweest. Als gemeenten de krachten bundelen, kunnen we samen zoveel meer bereiken.

Klaske Schep

Klaske Schep

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Laatst bijgewerkt Aan 12 februari, 2020