Interview BCT: ‘Is je organisatie wel startklaar?’

Het gonst in gemeenteland: iedereen heeft het over Common Ground, een nieuw informatiemodel voor Nederlandse gemeenten. Maar wat houdt het begrip precies in? Wat maakt Common Ground zo revolutionair en wat zijn de valkuilen? En wat is de rol van softwareleveranciers binnen dit geheel? Op zoek naar antwoorden op deze vragen ga ik in gesprek met Ruud Storcken en Philippe Faut, beiden werkzaam bij softwarebedrijf BCT. Ruud is Business Unit Manager voor de Nederlandse en Vlaamse markt en heeft het groeipact Common Ground ondertekend. Philippe is de productmanager van Liber, het informatieplatform van BCT.

Wat houdt Common Ground in, volgens jullie?                                                                                Ruud Storcken

Common Ground is voor BCT niet per se iets nieuws. Wij werken al drie jaar volgens deze principes. Common Ground is het lostrekken van data, service en presentatielaag. Ik zie Common Ground vooral als een beweging waar overheidsinstanties zich aan conformeren. Common Ground is nooit klaar, het is geen handleiding. Belangrijker is de vraag: geloof je in Common Ground?

Common Ground is nu nog gericht op gemeenten, maar het zou ook als voorbeeld moeten dienen voor bredere doeleinden, bijvoorbeeld bij de zorg of het onderwijs.

Is Common Ground dé oplossing voor de Nederlandse gemeenten, of slechts een stukje van de puzzel?

Het zal een stukje van de puzzel zijn. Common Ground stelt gemeenten in staat om bij hun proces de beste applicatie te vinden, in plaats van andersom. Common Ground geeft die vrijheid, zodat het ICT-landschap veel mooier vormgegeven kan worden. Dat levert betere dienstverlening op, waar we allemaal wat aan hebben. Onze klanten worden weer baas over eigen data.

Lastig is wel dat sommige gemeenten Common Ground voornamelijk als beweging lijken te omarmen, maar niet als het uiteindelijke doel. Wat hierbij ontbreekt, is procesmatig denken. Gemeenten moeten zich afvragen: hoe ziet mijn proces eruit en waarom? Hoe kan Common Ground hierbij ondersteuning bieden?

Hoe kunnen gemeenten dit het beste aanpakken?

Vanuit een leveranciersoogpunt zou ik zeggen: ons inhuren. Maar wij vinden ook dat de gemeentelijke capaciteit/volwassenheid hierin tekort schiet. Een procesanalist, of informatiearchitect, zou wat ons betreft standaard thuishoren in het gemeentelijke model en hier de piketpaaltjes voor uitzetten. Zij kunnen als adviseur optreden bij de implementaties van dit soort complexe trajecten.

Dan over BCT zelf: jullie hebben het groeipact van Common Ground ondertekend. Was dat een lastige afweging of een vanzelfsprekendheid?

Ik grapte vanochtend nog tegen onze architect: wij zijn blij dat de VNG ons gedachtegoed heeft geformaliseerd. Zonder gekkigheid: BCT is drie jaar geleden begonnen met een dunne presentatielaag, een microservice-architectuur in het midden en een datalaag aan de onderkant. Het groeipact ondertekenen was voor ons common sense.

Hoe staat het ervoor met Common Ground-projecten bij BCT?

Momenteel lopen er drie à vier projecten, waarbij we gesprekken voeren over architectuuruitgangspunten. We staan bij twee klanten aan de vooravond van een pilot, waar we VNG in betrekken. De VNG functioneert nu regelmatig als middle man tussen leveranciers en gemeenten bij dit soort projecten. Wat ze niet oplossen – en dan kom ik terug bij mijn vorige punt – zijn de procesmatige uitdagingen bij de gemeenten. De VNG zal niet vragen: is je organisatie wel startklaar? Zijn je processen op orde?

Wat zouden jullie mee willen geven aan de VNG? Wat is hun ideale rol?

Onze vraag zou zijn: gaan jullie gemeenten aansporen om Common Ground te omarmen? Dan is het antwoord natuurlijk direct: ja. Maar onze vervolgvraag luidt: hoe dan?

De VNG kan bijvoorbeeld pilots stimuleren. Zo werd er vroeger wel eens met kickstarter fees gewerkt. De rol van de VNG is volgens BCT dus het helpen van leveranciers en het mobiliseren van onze klanten. Momenteel doen ze vooral aan enthousiasmeren, maar daar blijft het bij. Er is een hoge vorm van vrijblijvendheid. Wij vragen ons ook af: kunnen alle gemeenten de veranderingen rondom Common Ground wel aan? Binnen elke organisatie moeten er eigenlijk mensen rondlopen die het gedachtegoed begrijpen en kunnen omzetten in een business case. De gemeenten zijn nu aan zet. En daar kunnen ze de hulp van de VNG goed bij gebruiken.

                                         Philippe Faut

Klaske Schep

Klaske Schep

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Laatst bijgewerkt Aan 12 februari, 2020