Common Ground: voor iedere levensgebeurtenis

Brainstormen via Zoom, het wordt langzaam maar zeker een gewoonte. Vorige week zaten twee collega’s en ik ons digitaal het hoofd te breken over de volgende vraag: hoe leggen we de impact van Common Ground helder en laagdrempelig uit aan de gemiddelde burger?

Voor wie nog niet helemaal doorheeft wat Common Ground inhoudt: het is een hervorming van de gemeentelijke informatievoorziening waarbij data niet steeds opnieuw opgeslagen en gekopieerd hoeft te worden. De data blijft opgeslagen in één bron (bijvoorbeeld de BRP voor persoonsgegevens) en wordt steeds opnieuw via een beveiligde bevinding bevraagd. Gemeenten, de VNG en softwareleveranciers werken samen aan meerdere pilots waarin gegevens verwerkt worden volgens de principes van Common Ground.

Hopelijk is deze uitleg duidelijk, maar concreet en inzichtelijk vind ik het niet. Dus vroegen mijn collega’s en ik ons af: wat merkt de burger van gemeentelijke informatievoorziening? Wanneer heb je de gemeente nodig? Vaak bij leuke, bijzondere momenten, zoals het aangeven van een geboorte of het regelen van een huwelijk. Soms bij minder mooie momenten, bijvoorbeeld bij het doorgeven van overlast of bij structurele schuldenproblematiek. We begonnen te mijmeren: hoe vaak zou een burger in één leven de gemeente nodig hebben? En hoe vaak komen de principes van Common Ground, zonder dat de burger dit doorheeft, daarbij om de hoek kijken?

Een gedachtenexperiment was geboren. Specifieker, een fictief stel ontstond in onze verbeelding. Dit stel besloot naar Utrecht te verhuizen om daar samen te gaan wonen. Het doorgeven van een verhuizing kan binnenkort zeer eenvoudig via de chatbot Gem, die opereert volgens de principes van Common Ground. Via Gem geven ze hun adreswijziging door.

Als het stel eenmaal in Utrecht gesetteld is, beginnen ze last te krijgen van een gevaarlijke verkeerssituatie voor de deur. Een stopbord zou al veel bijna-aanrijdingen verhelpen, denkt ons stel. Dus geven ze dit door aan de gemeente Utrecht via Signalen, de landelijke open source service voor het registreren van meldingen in de openbare ruimte.

Nu deze stressvolle situatie verholpen is, krijgt het stel weer oog voor elkaar. De relatie floreert en een aanzoek laat niet lang op zich wachten. Ze willen graag trouwen bij het stadskantoor om geld te besparen, want ze hebben het niet breed. Via de service Huwelijksplanner van de gemeente Utrecht, gerealiseerd volgens Common Ground-principes, reserveert het stel gemakkelijk hun gewenste datum.

Na een prachtige huwelijksreis wacht het volgende goede nieuws: ons stel verwacht een kindje! Een paar maanden later is het tijd om hun dochter officieel aan te geven bij de gemeente Utrecht. Fysiek langsgaan bij het stadskantoor is niet meer van deze tijd. Dit kan eenvoudig via de Digitale Geboorteaangifte. De persoonsgegevens van de dochter staan nu in de BRP en hoeven niet steeds gekopieerd en opnieuw opgeslagen te worden, dankzij Common Ground.

Helaas… zo’n kind is duurder dan verwacht. Ook de huwelijksreis is prijzig en ons stel had al een beperkt budget. Ze merken dat ze steeds meer in de knel komen met de maandelijkse vaste lasten. Maar geen nood, ons stel kan een beroep doen op het Huishoudboekje. Dit is een Common Ground-initiatief van Utrecht, waarbij de gemeente zorgt voor het betalen van de vaste lasten. Door dit programma krijgt ons stel hun financiën snel weer op orde.

Dankzij hun dochter heeft ons stel een hernieuwde waardering gekregen voor de waarde van familie. Ze besluiten de gehandicapte moeder van de man in huis te nemen. Deze dame heeft een aangepaste auto en wil graag gebruik maken van een gehandicaptenparkeerplaats voor de deur. Dankzij de principes van Common Ground is het eenvoudig om een gehandicaptenparkeerkaart bij de gemeente Utrecht aan te vragen. Helaas overlijdt oma na een aantal mooie jaren in het Utrechtse huis. Zelfs haar begrafenis kan laagdrempelig en digitaal gepland worden via de Common Ground-pilot Begrafenisplanner.

Natuurlijk, vóór Common Ground konden gemeenten ook al een deel van hun dienstverlening digitaal aanbieden. Maar wat de burger niet zag, was dat hun gegevens steeds opnieuw werden opgeslagen en gekopieerd. Common Ground maakt digitale dienstverlening gemakkelijker, efficiënter én veiliger.

Meer weten? Benieuwd wat Common Ground al voor uw gemeente kan betekenen? Neem dan contact op via klaske.schep@kbenp.nl.

Klaske Schep

Klaske Schep

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Laatst bijgewerkt Aan 2 juli, 2020