De vijf lagen van Common Ground

Het model van Common Ground bestaat van beneden naar boven uit de informatielaag, de servicelaag, de integratielaag, de proceslaag en de interactielaag.

De onderste laag bestaat dus uit het informatiemodel: documenten en data. Het uitgangspunt is dat deze informatie niet meer gedupliceerd wordt. Op dit moment heeft iedere applicatie een eigen dataset nodig om te functioneren. 

Binnen Common Ground staat juist het principe van eenmalige registratie en meervoudig gebruik van data centraal. Dit leidt tot het gebruik van dezelfde data voor meerdere applicaties, waardoor de data altijd eenduidig blijven.

                                                                                                                      Bron: www.ncod.nl

De tweede laag staat in het teken van services, zoals verschillende applicaties. Deze applicaties baseren zich op het eenduidige informatiemodel van de onderste laag. Ze zorgen voor het uitvoeren van taken. Bij deze laag is het van belang dat de applicaties kleinschalig en beheersbaar blijven. Omdat ze zich allemaal baseren op eenduidige informatie, hoeft er niet met gekopieerde data gewerkt te worden en kunnen er geen onregelmatigheden in het werk sluipen.

De derde laag is verantwoordelijk voor integratie. De informatie waarmee gewerkt wordt, moet betrouwbaar, vlot en veilig gedeeld kunnen worden. Als antwoord op dit vraagstuk is momenteel NLX in ontwikkeling: een open source systeem waarmee gegevens uitgewisseld kunnen worden op basis van federatieve authenticatie, beveiligde connectiviteit en protocollen die inspelen op een grootschalig API-landschap met meerdere organisaties. Het is met de software van NLX dus mogelijk voor meerdere gemeenten om informatie uit een eenduidige bron uit te wisselen.

De vierde laag wordt ook wel de proceslaag genoemd. Dit is de laag waarbinnen gemeenten zelf hun eigen processen inrichten waarmee ze uiteindelijk de burger van dienst kunnen zijn. Gemeenten hechten er waarde aan om deze laag vrij en naar eigen inzicht vorm te kunnen geven. Het uitgangspunt hierbij is dat de processen zich baseren op de informatie die uit de onderste laag (de bron van eenduidige data) gehaald wordt.

De bovenste laag draait om de interactie met de burger. Met behulp van Common Ground beschikt elke gemeente straks over dezelfde eenduidige informatie over de burger en kunnen er geen fouten meer in de gegevens sluipen. Daarnaast hoeft de burger minder vaak gegevens te delen voor verschillende processen.

Bibliografie:

https://vng.nl/onderwerpenindex/bestuur/samen-organiseren-2019/common-ground

https://commonground.nl/

https://vng.nl/files/vng/common_ground_-_voorstel.pdf

https://www.ncod.nl/common-ground-radicaal-vernieuwen-van-de-gemeentelijke-informatievoorziening/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Laatst bijgewerkt Aan 12 februari, 2020