Interview Exxellence: 'Iedereen moet aangehaakt worden'

Het gonst in gemeenteland: iedereen heeft het over Common Ground, een nieuw informatiemodel voor Nederlandse gemeenten. Maar wat houdt het begrip precies in?

Wat maakt Common Ground zo revolutionair en wat zijn de valkuilen? En wat is de rol van softwareleveranciers binnen dit geheel?

Op zoek naar antwoorden op deze vragen ga ik in gesprek met Vivette van Cooten en Anton Boerma. Zij zijn beiden werkzaam bij softwarebedrijf Exxellence, Vivette als product manager en Anton als systeemarchitect.

                                         Vivette van Cooten

Kunnen jullie in eigen woorden uitleggen wat Common Ground inhoudt?

Vivette: Ik zie Common Ground als dé manier om gemeenten meer grip te geven op hun applicatielandschap. De gemeenten krijgen de flexibiliteit om te kiezen voor de applicaties die hen het beste ondersteunen, zodat ze niet meer aan één systeem vastzitten.

Anton: In mijn optiek is Common Ground een beweging om de standaard applicaties af te splitsen. Op termijn worden gemeenten inderdaad minder afhankelijk van specifieke applicaties.

Geloven jullie in Common Ground als dé oplossing voor ICT-problemen in het Nederlandse gemeentelandschap?

Anton: Elk voordeel heb z’n nadeel. Deze tactiek heeft voordelen, maar op termijn zal je zien dat er ook nadelen tegenover staan. De informatie fragmenteert en er zal veel moeite voor nodig zijn om alles weer bij elkaar te zoeken. Gemeenten moeten kunnen redeneren op basis van hun totale informatiehuishouding.

Vivette: Wat ik interessant vind is de vraag: wat zijn de partijen die baat hebben bij deze splitsing van informatie en welke partijen gaan dit moeilijk vinden? Common Ground heeft de potentie om ICT-problemen op te lossen, maar ik betwijfel of elke gemeente de potentie heeft om Common Ground te adopteren.

Ligt dat dan aan een gebrek aan capaciteit bij gemeenten?

Anton: Het gaat om een complexe architectuur. Ik merk dat er toegewijde architecten voor nodig zijn om de uitgangspunten van Common Ground binnen een gemeente uit te dragen en te implementeren. Die capaciteit stokt bij kleinere gemeenten.

Vivette: Ja, ik verwacht dat de capaciteit en kennis bij gemeentes een knelpunt kan zijn op dit vlak.

Voorzien jullie andere valkuilen bij de ontwikkeling van Common Ground?

Anton: Het uitdragen van het principe naar de minder krachtige gemeenten. Dat is het grootste probleem dat Common Ground heeft. Iedereen moet aangehaakt worden. Anders zal je zien dat er direct een klein clubje in meegaat, en de rest klakkeloos een pakket aanschaft bij een leverancier en het verder allemaal wel gelooft.

Exxellence heeft het groeipact van Common Ground ondertekend. Was dat een lastige afweging?

Vivette: Nee, lastig was dat niet. Het is voor ons een vanzelfsprekendheid om mee te bewegen met landelijke initiatieven. De potentie die wij zien in Common Ground was voor ons voldoende reden om het groeipact te ondertekenen.

Anton: Daar komt nog bij dat de principes van Common Ground naadloos aansluiten op een strategische keuze die Exxellence zelf al heeft gemaakt: de focus op kleinere taakspecifieke applicaties.

Is Exxellence al concreet bezig met Common Ground bij klanten?

Anton: We hebben in Utrecht een Proof of Concept uitgevoerd om te kijken of we de Zaakgericht Werken API’s konden aansluiten. Die Proof of Concept is geslaagd. Daar kunnen wij veel van leren qua implementatie. Er kwam dus weer veel nieuw werk uit voort, daar gaan wij de komende tijd mee door.

Bedankt voor jullie tijd!

Klaske Schep

Klaske Schep

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Laatst bijgewerkt Aan 17 februari, 2020